Personuppgifter

Här kan du läsa mer om behandlingen av dina personuppgifter i Ombudskostnadsnämnden.

Information om behandling av personuppgifter

Den 25 maj 2018 ska ett nytt regelverk börja tillämpas som ersätter personuppgiftslagen (1998:204). Det heter Dataskyddsförordningen och är ett gemensamt regelverk för hela EU.

Personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter i Ombudskostnadsnämnden är Svensk Försäkring, organisationsnummer 802001-1659, och Sveriges Advokatsamfund, organisationsnummer 262000-0675.

Svensk Försäkrings Nämnder (kansliet), som är en del av Svensk Försäkring Administration AB (SFAB), administrerar Svensk Försäkrings olika prövningsnämnder, bl.a. Ombudskostnadsnämnden. Kansliet behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Reglerna är till för att skydda dig och dina uppgifter. Nedan följer närmare information om kansliets behandling av personuppgifter och hur du tillvaratar dina rättigheter.

Personuppgifter som vi behandlar om dig

För dig som advokat/biträdande jurist på advokatbyrå behandlar vi uppgifter om namn, arbetsplatsadress, telefonnummer, e‑postadress.

För dig som klient till ombud registrerar vi namn, skadenummer och i förekommande fall uppgifter om hälsa som tidigare förekommit i ärendet hos försäkringsföretaget.

För dig som handläggare på försäkringsföretag behandlar vi uppgifter om namn, arbetsplatsadress och telefonnummer.

Ändamål och rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter

Kansliet för Ombudskostnadsnämnden behandlar dina personuppgifter för att utföra en uppgift som är nödvändig för ändamål som rör personansvarigs och försäkringsföretagets berättigade intresse mot bakgrund av föreliggande avtal mellan dessa parter, för att möjliggöra en snabb och kostnadseffektiv konfliktlösning samt för att uppnå rättssäkerhet.

Alla uppgifter om dig behandlas konfidentiellt. Personuppgifterna måste behandlas för att göra det möjligt för Ombudskostnadsnämnden att i enlighet med dess ändamål lämna yttrande i ärendet samt för administration av nämndens verksamhet.

Förekommer känsliga uppgifter?

Kansliet behöver inte behandla känsliga uppgifter i sin prövning. I den mån känsliga personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, skickas in av ombud eller försäkringsföretag ska dessa vara avidentifierade.

Varifrån inhämtas dina personuppgifter?

Uppgifterna lämnar du i första hand själv men vi behöver också hämta in uppgifter från det försäkringsföretag som är motpart i ärendet.

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Förutom kansliets personal och SFAB som hanterar ditt ärende under behandlingen på kansliet får det försäkringsföretag som är motpart i ärendet ta del av uppgifterna. Vidare får nämndens ledamöter del av handlingarna i ärendet.

Uppgifter gällande registrerade i vårt diariesystem kan behöva hanteras vid felsökning, förvaltning etc. Driften av diariesystemet sköts av underleverantörer till Svensk Försäkring.

Överföring av personuppgifter till tredje land

Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar endast dina personuppgifter inom EU/EES-området.

Hur länge sparas dina personuppgifter?

Kansliet behandlar aldrig dina personuppgifter under en längre period än vad som är tillåtet. I Ombudskostnadsnämnden sparar kansliet personuppgifterna under sex månader, räknat från dagen då nämndens yttrande expedierades.

Hur kan du ta tillvara dina rättigheter?

Gällande lagstiftning ger dig rättigheter för att du ska ha kontroll över den behandling som sker av dina personuppgifter hos en personuppgiftsansvarig. Den personuppgiftsansvarige är ansvarig för att dina uppgifter behandlas på rätt sätt och ska se till att du kan tillvarata dina rättigheter.

Du har rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig. Du har även rätt att begära rättelse, radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. I de fall behandlingen sker på den rättsliga grunden samtycke har den registrerade alltid rätt att återkalla sitt samtycke och det föreligger även en rätt till dataportabilitet. Det betyder att du har rätt att själv få ut eller få överfört till annan personuppgiftsansvarig, de uppgifter som den registrerade själv har tillhandahållit.

Den som önskar upplysning om vilka personuppgifter som behandlas kan efter skriftlig undertecknad ansökan få sådan information samt begära rättelse av felaktiga uppgifter.  

Kontaktuppgifter för personuppgiftsansvariga m.m.

Är det en uppgift som Svensk Försäkring och Sveriges Advokatsamfund ansvarar för kan du kontakta dem enligt följande:

Svensk Försäkring

Box 24043

104 50 Stockholm

 

Sveriges advokatsamfund

Box 27321

102 54 Stockholm

 

Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta kansliet per telefon  08-522 787 20, vardagar 9.00-11.30.

För mer information om vår behandling av personuppgifter se vår hemsida www.forsakringsnamnder.se

Dataskyddsombud

Du kontaktar Ombudskostnadsnämndens dataskyddsombud enligt följande:

dso@forsakringsnamnder.se

Klagomål

Vill du klaga på hur Svensk Försäkring hanterar dina personuppgifter kan du även vända dig till Datainspektionen. Det går bra att e-posta Datainspektionen på:

datainspektionen@datainspektionen.se

Med vänlig hälsning

Ombudskostnadsnämnden

Behandling av personuppgifter