Instruktion (stadgar)
Instruktion för Svensk Försäkrings prövningsförfarande beträffande ombuds lämplighet (fr.o.m. den 4 juni 2024)
1 §
Inom ramen för Svensk Försäkrings nämndverksamhet och i enlighet med vad som framgår av denna instruktion prövas i form av rådgivande yttrande ombuds lämplighet inom rättsskyddsförsäkring och trafikförsäkring. Förfarandet gäller för ärenden hos Svensk Försäkrings medlemmar.
Svensk Försäkrings styrelse får, på begäran av försäkringsbolag som inte är medlem i Svensk Försäkring, medge prövning av ombuds lämplighet i ärenden som angår bolaget.
Mellan Svensk Försäkring och försäkringsbolag som deltar i prövningsförfarandet ska avtal träffas om de närmare villkoren för bolagets deltagande i verksamheten.
2 §
Prövning görs på begäran av ombud, försäkringsbolag eller försäkrad.
Prövning på begäran av ombud kan, förutom viss tvist, gälla ombuds lämplighet för visst slag av tvister för en tid av två år.
Förfarandet är skriftligt och ett ärende avgörs på de handlingar som inges av sökanden och vad som i övrigt ansetts motiverat att inhämta. Om en prövning kan antas innebära att ombudet inte kommer att anses lämpligt, ska ombudet beredas tillfälle att yttra sig över de uppgifter som kan komma att ligga till grund för prövningen. Har prövning begärts av den försäkrade ska i stället denne beredas tillfälle att yttra sig.
3 §
Prövning görs av den som utses härtill av Svensk Försäkrings styrelse. Vederbörande, som ska vara eller ha varit ordinarie domare, får inte vara anställd i försäkringsbolag. Mandat-perioden är ett år.
Ärende som kan anses vara av enkel beskaffenhet får prövas av den som utsetts till sekreterare i Nämnden för rättsskyddsfrågor. Prövningen får endast avse fall där ombudet ifråga tidigare har ansetts lämplig som ombud i ärende av liknande beskaffenhet. Om kansliet bedömer att det saknas förutsättningar för att rekommendera den aktuelle personen som ombud ska ärendet avgöras enligt vad som föreskrivs i första stycket.
4 §
Vid prövning gäller samma jäv som enligt 11 och 12 §§ förvaltningslagen (1986:223) stadgas för den som har att handlägga ärende enligt den lagen.
5 §
Yttrande ska tillställas parterna. På begäran av part ska alla uppgifter som legat till grund för prövningen redovisas.
6 §
Arvode till dem som medverkar i prövningsförfarandet och som inte är anställda på kansliet bestäms av Svensk Försäkrings styrelse.
7 §
Kostnaderna för prövningsförfarandet under ett kalenderår fördelas mellan de försäkringsbolag som deltar i verksamheten i förhållande till antalet inkomna ärenden under kalenderåret från respektive bolag.
8 §
Senast den 1 april varje år ska en redogörelse för föregående kalenderårs verksamhet lämnas till Svensk Försäkrings styrelse.
9 §
Ändring av denna instruktion beslutas av Svensk Försäkrings styrelse.
Anslutna bolag
Nedan följer en lista över de försäkringsbolag som är anslutna till prövningsförfarandet Prövning av ombuds lämplighet.
Alandia
Dalarnas Försäkringsbolag
Dina Försäkringar
ERV
Folksam
Gjensidige Försäkring
HDI Global Specialty (tidigare Inter Hannover)
ICA Försäkring
If Skadeförsäkring
Länsförsäkringar AB
Länsförsäkringar Bergslagen
Länsförsäkringar Blekinge
Länsförsäkringar Gotland
Länsförsäkringar Gävleborg
Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad
Länsförsäkringar Göteborg och Bohus län
Länsförsäkringar Halland
Länsförsäkringar Jämtland
Länsförsäkringar Jönköping
Länsförsäkringar Kalmar
Länsförsäkringar Kronoberg
Länsförsäkringar Norrbotten
Länsförsäkringar Skaraborg
Länsförsäkringar Skåne
Länsförsäkringar Stockholm
Länsförsäkringar Södermanland
Länsförsäkringar Uppsala
Länsförsäkringar Värmland
Länsförsäkringar Västerbotten
Länsförsäkringar Västernorrland
Länsförsäkringar Älvsborg
Länsförsäkringar Östgöta
Moderna Försäkringar
QBE Insurance
Stockholm Stads brandförsäkringskontor
Tryg Vesta
Trygg-Hansa
Zurich
Ålands Försäkringar
Verksamhetsberättelse
Prövningsförfarandets verksamhetsberättelse innehåller en beskrivning av verksamheten och vad som hänt under det aktuella året.
Verksamhetsberättelse
Kontakt med kansliet
Telefon: 08 - 522 787 20
Våra telefontider:
Måndag 09.00-10.00
Tisdag-fredag 09.00-11.00
Adress:
Svensk Försäkrings Nämnder
Box 24067
104 50 STOCKHOLM
Adress för paketleverans:
Svensk Försäkring
Godsmottagningen
Banérgatan 30
115 23 STOCKHOLM
E-post: För att skicka e-post till oss använder du länken Kontakta oss längst ner på sidan.
Personuppgifter
Så här behandlar Prövning av ombuds lämplighet dina personuppgifter
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter vid Prövning av ombuds lämplighet är Svensk Försäkring (SF), organisationsnummer 802001-1659.
Svensk Försäkrings Nämnder (kansliet), är en del av Svensk Försäkring Administration AB (SFAB) som är personuppgiftsbiträde till SF, administrerar SF:s olika prövningsnämnder, bl.a. Prövning av ombuds lämplighet. Kansliet behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Reglerna är till för att skydda dig och dina uppgifter. Nedan följer närmare information om kansliets behandling av personuppgifter och hur du tillvaratar dina rättigheter.
Personuppgifter som vi behandlar om dig
För dig som sökande/ombud behandlar vi uppgifter om namn, personnummer, hemadress/arbetsplatsadress, telefonnummer, e-postadress.
För dig som klient till ombud behandlar vi namn och skadenummer.
För dig som handläggare på försäkringsföretag behandlar vi uppgifter om namn, arbetsplatsadress och telefonnummer. Vid digital hantering behandlas även personnummer och e-postadress.
För dig som är referens behandlar vi uppgift om namn, telefonnummer och e-postadress.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter
Kansliet behöver behandla dina personuppgifter för att utföra en uppgift som är nödvändig för personuppgiftsansvarigs och tredje parts berättigade intresse att ombud anlitas som är lämpligt att hantera rättsskyddsärenden och tillvarata sin klients intressen på bästa sätt, vilket bedöms väga tyngre än behandling av sökandens personuppgifter.
Alla uppgifter om dig behandlas konfidentiellt. Personuppgifterna måste behandlas för att göra det möjligt för prövningsförfarandet att i enlighet med dess instruktion lämna yttrande i ärendet samt för administration av prövningsförfarandets verksamhet, till exempel fakturering och bokföring.
Förekommer känsliga uppgifter?
Kansliet behöver behandla extra skyddsvärda uppgifter i form av omdömen av ombudens prestationer och i förekommande fall även uppgifter om brott.
Kansliet behandlar dessa personuppgifter för att kunna fastställa rättsliga anspråk och kunna fullgöra prövningen av ärendet.
Varför används personnummer?
Kansliet använder personnummer för att kunna identifiera att det är rätt ombud vi prövar samt för identifiering med BankID i samband med digital hantering av ärendet.
Varifrån inhämtas dina personuppgifter?
Uppgifterna lämnar du i första hand själv men vi behöver också hämta in uppgifter som är motiverade för en fullödig prövning, bl.a. från angivna referenser.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Förutom kansliets personal som hanterar ditt ärende under behandlingen på kansliet får prövningsförfarandets ordförande del av handlingarna i ärendet.
Uppgifter gällande registrerade i vårt diariesystem kan behöva hanteras av SFAB vid felsökning, förvaltning etc. Driften av diariesystemet sköts av SFAB:s underleverantörer Knowit/Nexer.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners kan komma att behandla dina personuppgifter utanför EU/EES-området. De ombud som ansöker om generellt förordnande förs upp på särskild lista som lagras på vårt extranät för att handläggare på försäkringsbolag ska kunna se vilka ombud som är generellt godkända. Då personuppgifter rörande extranätet lagras i molnet kan de komma att överföras till USA i enlighet med artikel 49 punkt 1 b), för att fullgöra ett avtal mellan den registrerade och SF. De personuppgifter som kan komma att överföras är namn. Överföringen sker i enlighet med adekvansbeslut mellan EU och USA.
Hur länge sparas dina personuppgifter?
Kansliet behandlar aldrig dina personuppgifter under en längre period än vad som är tillåtet. I Prövning av ombuds lämplighet sparar kansliet personuppgifterna under 2,5 år, räknat från dagen då prövningsförfarandets yttrande expedierades.
Hur kan du ta tillvara dina rättigheter?
Gällande lagstiftning ger dig rättigheter för att du ska ha kontroll över den behandling som sker av dina personuppgifter hos en personuppgiftsansvarig. Den personuppgiftsansvarige är ansvarig för att dina uppgifter behandlas på rätt sätt och ska se till att du kan tillvarata dina rättigheter.
Du har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig. Du har även rätt att begära rättelse, radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Det föreligger rätt till dataportabilitet som innebär att du har rätt att själv få ut de uppgifter som du själv har tillhandahållit eller få dem överförda till annan personuppgiftsansvarig.
Den som önskar upplysning om vilka personuppgifter som behandlas kan genom kontakt med kansliet få sådan information samt begära rättelse av felaktiga uppgifter.
Kontaktuppgifter för personuppgiftsansvariga m.m.
Är det en uppgift som SF ansvarar för kan du kontakta dem enligt följande:
Svensk Försäkring
Box 24043
104 50 Stockholm
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta kansliet per telefon 08-522 787 20.
Dataskyddsombud
Du kontaktar prövningsförfarandet för ombuds lämplighets dataskyddsombud enligt följande: dso@forsakringsnamnder.se
Klagomål
Vill du klaga på hur SF hanterar dina personuppgifter kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten. Det går bra att e-posta Integritetsskyddsmyndigheten på: imy@imy.se
Cookies
En cookie är en textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge dig som användare tillgång till olika funktioner.
Webbplatsen använder sig av en så kallad sessionscookie för att skilja mellan olika användare på webbservern. Cookien innehåller ingen personinformation.
När formulärdata skickas skapas en sessionscookie för att indikera att formuläret verkligen skickats.
Vad är en cookie?
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparas mellan besöken på webbplatsen, cookien har dock ett utgångsdatum. När utgångsdatumet är passerat så raderas cookien automatiskt när du besöker webbplatsen. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Denna typ existerar endast under det aktiva besöket på webbplatsen, och försvinner när användaren stänger webbläsaren.
Om du inte vill tillåta cookies på din dator så kan du ställa in detta i din webbläsare.
Mer information om cookies och elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.
Kan jag ta bort cookies?
Ja.
Om du vill radera cookies från din webbläsare kan du med enkelhet göra det genom att följa instruktionerna i din webbläsare. För instruktioner om hur du hanterar och raderar cookies, gå till alternativet "Hjälp" i din webbläsare.